Konsultkonto

Ett konsultkonto används för att ge en extern IT-konsult åtkomst till ett IT-system, ofta som en del av ett avtal för att utföra specifika uppgifter eller projekt. För att säkerställa att en IT-konsult har rätt behörighet och åtkomst till de nödvändiga systemen, skapas ett särskilt konsultkonto. Detta konto ger konsulten möjlighet att logga in och arbeta med de system och applikationer som behövs för uppdraget, utan att ge fullständig åtkomst till alla interna resurser.

Genom att använda ett konsultkonto kan organisationen säkerställa att konsulten får rätt nivå av åtkomst för att utföra sitt arbete, samtidigt som man behåller kontrollen över säkerheten och integriteten i systemet.

Observera att ovanstående endast gäller dig som IT-konsult där du behöver åtkomst till server, inte bara applikation. Om du arbetar åt kommunen med andra uppdrag så är det kommunen som ansvarar för att lägga upp ett “vanligt” användarkonto till dig via vår kontohanterare.

Vad händer efter att ditt konto beställts?

Efter att den som är beställningsansvarig på kommunen lagt beställning på ditt konto sker följande:

  1. Du som konsult får ett mail med mer specifika frågor kring vad ditt konsultkonto ska användas till så vi kan sätta upp rätt behörigheter och tillgång till rätt server/system

  2. Du får en sekretessförbindelse som ska godkännas i vår e-tjänsteportal

  3. När sekretessförbindelsen är godkänd aktiveras ditt konto och du får ett mail med dina kontouppgifter och uppgifter om vilka servrar du har tillgång till.

  4. Byt ditt lösenord via vår e-tjänst: Återställ ditt lösenord

  5. Nu kan du logga in på ditt konto via app.itsam.se


Hjälp till felsökning och svar på de vanligaste frågorna

För dig som är beställningsansvarig i kommunen

Vem kan beställa konsultkonto?

-Konsultkonton beställs av den som är beställningsansvarig i kommunen, oftast en chef eller systemförvaltare/administratör på din förvaltning eller enhet.

Vart beställer jag som beställningsansvarig konsultkonto?

-Här kan du beställa konsultkonto

Vart kan jag som beställningsansvarig hantera mina konsultkonton?

-Se över dina konsultkonton samt beställ nya konton eller förnya befintliga.

Kontohantering - IT konsulter

Vad gör jag om en konsults slutdatum har passerat?

-Om ett konsultkonto har gått ut behöver det beställas ett nytt.

 

För dig som konsult

Vem kan beställa konsultkonto?

-Konsultkonton kan endast beställas av beställningsansvarig i kommunen. Kontakta din kontaktperson på kommunen som får beställa ett konsultkonto hos Itsam.

Vart loggar jag in?

-Du loggar in via Parallels

Om dina inloggningsuppgifter inte fungerar eller om du har glömt ditt lösenord.

-Om lösenordet gått ut eller glömts bort kan du återställa det.

Återställ ditt lösenord

När jag försöker logga in får jag felmeddelande att mitt konto inte är aktivt.

-Säkerställ att sekretessförbindelsen är godkänd och att du har bytt ditt lösenord (steg 2 och 4 ovan)

Startas mitt konsultkonto direkt efter sekretessförbindelsen signeras?

-Nej, det kräver en nattkörning. Vid akuta situationer kan aktiveringen göras manuellt genom ett ärende.

Jag har inte fått något mejl angående sekretessförbindelse.

-Har du inte fått något mejl om sekretessförbindelse kan du gå in på e-tjänsten Sekretessförbindelse för konsultåtkomst. (efter att ditt konto är beställt)

Hur kommer jag vidare från Parallels till den server jag ska jobba med?

-I de allra flesta fall används ett verktyg som heter Jumpserver för att nå servern. Vilken server du ska arbeta i har du fått uppgift om via e-post.

Läs mer om jumpserver

Jag har gått igenom det ovanstående men det funkar fortfarande inte?

-Kontakta vår Servicedesk på 010-16 19 777 eller support@itsam.se